A Poroszló melletti apponyháti villa esete
Még a kilencvenes évek közepén a Tisza-tó turisztikailag
frekventált helyén, a 33-as főút Tiszafüredi-Poroszlói hídjától
nem messze egy vállalkozó (akit egyébként a Magyar Hírlap az
ország 100 leggazdagabb embere között tud) kinéz egy területet
egy „pihenőház” építésére. A terület ramsari vizes élőhely,
országos védett terület – a „tiszafüredi madárrezervátum”
bejárata, része a nemzeti ökológiai hálózatnak, majd Natura
2000-es élőhely.
A területet a vállalkozó egy korlátolt felelősségű társasága
megveszi az illetékes vízügyi igazgatóságtól. Az adás-vétel
jogszerűsége elég kérdéses, hiszen elővásárlási jogot a nemzeti
parknak nem ajánlják fel (ami védett terület esetében jogszabályi
kötelezettség), egyébként is olyan vízügyi terület, ahol
árvízvédelmi szempontból nem lenne szabad eladni, és nem
javasolt építeni.
A pihenőház (amelyet jellege miatt hívjunk nyugodtan
„villának”) mindenféle engedély nélkül felépül. Építés közben
próbálják leállítani az építést, de a hatósági kezdeményezésre
rá se hederítenek az építők, az építés folyik tovább, az épület
mellett kis tavacska létesül, a terület körbekerítésére kerül sor,
és így tovább.
A hatósági nyomásra a felépülés után a Kft. egy „fennmaradási”
engedélyt kér az első fokú építési hatóságtól. Miután
az épület védett területen van, emiatt szakhatóságként keresik
meg a Hortobágyi Nemzeti Parkot, aki némi huzavona után
nem adja meg a hozzájárulást. Így a hatóság – habár a polgármesterrel
együtt próbál nyomást gyakorolni a nemzeti parki
vélemény megváltoztatására – nem adja meg a fennmaradási
engedélyt. A tulajdonosként bejegyzett Kft. fellebbez, amit a
Közigazgatási Hivatal elutasít, majd bírósághoz fordul, amely
keresetet a bíróság elutasít bontási kötelezettséget írva elő,
majd egészen a Legfelsőbb Bíróságig jut az ügy, amely az előző
fórumokhoz hasonlóan megtagadja a fennmaradási engedély
iránti kérelmet, és előírja a bontást.
Ezt követően öt éven át áll az ügy, senki (sem a pert végig
vivő Közigazgatási Hivatal, sem a első fokú építési hatóság,
akinek el kellett volna járni, sem a nemzeti park – aki természetvédelmi
őrszolgálatán keresztül szinte nap mint nap látja
az épületet) egyetlen levelet nem ír, a Legfelsőbb Bíróság döntésének
végrehajtására kötelezettséget nem ír elő senki. Ennek
okán az akkor hatályos ÁE (államizgatgatási eljárásokról szóló törvény) alapján elévül az ügy, azaz a bontás közigazgatási
végrehajtási lehetősége megszűnik – így egy ostoba joghézaggal,
mindenféle engedély nélkül – az épület ott marad. Nem
legálisan, és nem is tökéletesen illegálisan az elévülés miatt,
hiszen az elévülés intézménye a jogbiztonsághoz tartozik – vélekednek
a jogtudósok.
Nem így gondolták a Nimfea Természetvédelmi Egyesület
munkatársai, akik jóval az elévülés után ismerik meg a helyzetet
(pont a Natura 2000-es területek kijelölési időszakában).
Ha van „állapotbűncselekmény” akkor vajon egy ökológiai folyosót
megszakító építmény esetében létezhet-e környezetjogi
szempontból elévülés – merül fel a kérdés.
Az adatvédelmi törvény és az Aarhusi Egyezmény alapján
a Nimfea több hatóságnál iratbetekintést kér, és megállapítja
a fentebb röviden leírt tényállást. Ezt követően kezd
keresztesháborúba, azon koncepcionális tervvel, hogy akár alkotmányos
szintig elvive bizonyítsa, hogy alkotmányos jogot
sértene, ha természetvédelmi (környezeti) ügyben elfogadható
lenne az elévülés jogintézménye.
Az ügyben a Nimfea megkeresi a Hortobágyi Nemzeti Parkot,
Rendőrséghez fordul, majd vízirendőrséghez, az építési
hatósághoz, közigazgatási hivatalhoz és vízügyi hatósághoz.
A hatóságok (főként az építési hatóságok) sorra állapítják meg
hatáskörük és illetékességük hiányát, aminek eredményeként a
Nimfea az állampolgári jogok országgyűlési biztosához fordul.
A Közigazgatási Hivatal is részletes tényfeltárással vizsgálja
meg az ügyet, és elmarasztalja a mulasztást elkövető hatóságokat
– de megállapítja, hogy az elévülés után nincs módja a
LB döntést végrehajtatni.
Az ombudsman is részletes jelentést készít – szinte ugyanazzal
az eredménnyel, megállapítva a jogbiztonságra nyújtott
veszélyét az ilyen ügyeknek, kiemeli a hatóságok felelősségét
az ügyben – de érdemi lépést nem tud tenni.
Csak érdekesség, hogy az üggyel egyidőben Görögországban
az olimpiai válogatott egyik vezetőjét jogerősen elítélik
engedély nélküli építkezésért, Horvátországban pedig engedély
nélkül épített nyaralókat tömegesen bontanak le.
Más jogi lehetőség híján a Nimfea Természetvédelmi Egyesület
az EMLA több tagjának a segítségével előkészített egy
bírósági keresetet, amelyet az EMLA véglegesített, és bírósági
perben kérik a szervezetek a villa lebontását, a természetkárosítástól
eltiltást, és az eredeti állapot helyreállítását.
A bírósági eljárás másfél éven keresztül zajlik – több problémával
küszködve. Az eredeti tulajdonos jogutód nélkül megszűnt,
de ez a tulajdoni nyilvántartásban nem került átvezetésre,
így jelenlegi tulajdonost nehéz kideríteni, emellett kiderült,
hogy az épületen minden vártnál és elképzelhetőnél magasabb
jelzálogjog bejegyzések vannak – és így tovább. Végül a bíróság
a keresetet elutasítja, mondván: az új tulajdonos székhelye más
településhez tartozik, így nincs hatásköre eljárni.
Szintén hatáskörének vagy illetékességének hiányát állapítja
meg minden más eljáró szerv is, a rendőrségtől a természetvédelmi
hatóságig. Követezetes hatósági egymásra mutogatással
igyekszik minden közigazgatási szerv áttenni a ügyet
más hatósághoz, vagy végrehajtó szervhez, de végül nem történik
semmi. A hatóságok erőforrásai arra mennek el, hogy
hatáskörük vagy illetékességük hiányát megállapítsák, és érdemi
ügyvitellel csak a Közigazgatási Hivatal és az ombudsman
vizsgálja az ügyet.
Jelenleg folyó ügycselekmény:
Hosszas egyeztetés során az új kereset készítése zajlik.
Az ügy egyébként nemcsak a hatóságok által elkövetett
mulasztásokra mutat rá, hanem felveti a közélet tisztáságának
kérdéseit is az eljárás elejétől kezdve.
|
Poroszló Polgármesteri Hivatal Jegyzője részére bejelentés, tájékoztatáskérés
Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság részére - tájékoztatáskérés
Heves Megyei Közigazgatási Hivatal részére - bejelentkezés ügyfélként
Országgyűlési Biztosok Hivatala, Állampolgári jogok országgyűlési biztosa részére - állásfoglalás kérése
Poroszló, Újlőrincfalva Önkormányzatok Körjegyzősége részére - bejelentkezés ügyfélként és intézkedés kérése
Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség részére - bejelentkezés ügyfélként és intézkedés kérése
Nyíregyházi Városi Bíróság részére keresetlevél
Füzesabonyi Városi Bíróság részére keresetlevél
Füzesabony, Városi Ügyészség részére - panasz
|